Laktosefri risengrød

Så er vi får alvor i gang med december måned og her får I opskriften for en laktosefri risengrød 🙂

Jeg elsker risengrød og jeg synes det er et af det hyggeligste retter i juletiden. Det kræver ikke så meget at lave det og den skulle heldigvis være nem at lave.

Opskriften rækker til ca. 4 personer

Ingredienser:

2 ltr Arla laktosefri minimælk
5 dl vand
360 g  grødris
1-2 tsk salt

Fremgangsmåde:

1. Find en stor gryde frem. Hæld vandet deri og kog det.

2. Hæld grødrisene i og lad det koge i 2-3 minutter.

3. Tilsæt mælken under omrøring og få den op og koge. Husk at være opmærksom på at mælk nemt brænder på!

4. Lad den herefter koge videre ved svag varme under låg. Husk at røre i den en gang imellem.

5. Når grøden er ved at opnå den faste konsistens som man ønsker (typisk efter 30-40 minutter) smages den til med salt og så er den klar til servering med en god laktosefri smørklat, sukker og kanel. Hvis du ikke har mulighed for at få fat i laktosefri smør, brug evt. AMA’s plantemargarine der er uden mælk (opdatering 2014: dette indlæg er gammelt og der eksisterede endnu ikke laktosefri smør på det danske marked, da jeg skrev den, men nu kan man købe laktosefri smør fra både Arla og Valio)

Tip! Hvis der er noget risengrød tilbage, så lad være med at smide det ud, men brug det i stedet for til at lave lækre klatkager. Husk derfor at opbevare risengrøden i køleskab, så den kan bruges dagen efter. I får en opskrift på laktosefrie klatkager næste gang 🙂

 

12065515_983424405054889_459276770058437082_n