Close
Nem hokkaido græskarsuppe
facebook pinterest twitter

Nem hokkaido græskarsuppe

Avatar
ellengrigorian 2 november 2015, 20:42

Den første opskrift som jeg vil dele med jer er, et af mine klassiske opskrifter, der er en nem og lækker hokkaido græskarsuppe. Den er blevet serveret til en familiefødselsdagsmiddag og bliver tit lavet herhjemme i efterårssæsonen.

Fakta om hokkaido græskar:

Hokkaido navnet stammer fra japanske ø Hokkaido, grundet at den har været dyrket der i mange år. Hokkaido græskarret er rigtig sundt idet den indeholder C-vitamin, B-vitamin, kalsium, kalium, magnesium og folat. Den har en mild smag og indeholder en stor mængde vand. Den har desuden kun få kalorier. Udover dette, så smager den rigtig godt og er især velegnet til supper.

Suppe

 

Opskriften rækker til ca. 10 personer.

Ingredienser:

  • 2 stk. modne hokkaido græskar
  • 2 stk. løg
  • Lidt rapsolie
  • 1/2 kinesisk hvidløg
  • 1 stk. Knorr Grønsagsbuillon (10 g)
  • Chili flager eller frisk chili hakket i stykker
  • 1-1,5 liter kogende vand (alt efter hvor cremet den skal være)
  • En håndfuld græskarkerner
  • 1 bæger Laktosefri Creme Fraiche (Valio eller Arla)

 

Fremgangsmåde:

1. Skær løg i tern. Hak hvidløget i små stykker.

2. Varm rapsolien op i en stor gryde. Tilføj de skårne løg og de hakkede hvidløg. Steg indtil gyldenbrune. Sæt herefter gryden af varmen indtil græskarret er klar til at komme i.

3. Vask hokkaido græskarrene grundigt. Skær begge ender af græskar (se billedet forneden som guide). Vend græskarret og hold den med en hånd på toppen. Skræl den grundigt med en stor kniv og del den herefter i midten. Pil kernerne ud. Skær det herefter i store både og derefter i små tern. Det behøves ikke at være så pænt skåret ud.

 

hokkaido_graeskar_hvordanskraellerman

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Sæt gryden på varmen igen og stil ved en middeltemperatur. Tilføj græskarrene og rør rundt.

5. Lad det stå og stege indtil det er mørt. Husk at røre rundt i det så det ikke brænder på!

6. Tilføj grønsagsbouillon og rør grundigt rundt til det er opløst. Tilføj evt. lidt af det kogende vand.

7. Når blandingen er ved at være meget “blødt” og græskarternene er ved at “gå i opløsning”, tager du gryden af varmen og blender med en stavblender til det er helt cremet og uden klumper. Et alternativ er at bruge en kartoffelmoser.

8. Sæt gryden tilbage på komfuret ved meget svag varme, tilføj stille og roligt det resterende af det kogende vand, imens der røres rundt. Du behøver ikke at bruge alt vandet hvis du synes den har fået den cremede konsistens som den skal have. Alt efter smag og behag.

9. Lad den stå og små simre ved svag varme i ca. 15 minutter. Imens kan man riste græskarkernerne på en lille pande uden noget fedstof.

 

Servér suppen med en skefuld laktosefri creme fraiche, drysset til med ristede græskarkerner.

 

Suppe

 

Go’ appetit! 🙂

/ Ellen Grigorian