Close
Smagefulde erstatninger
facebook pinterest twitter

Smagefulde erstatninger

Avatar
loevemor 29 september 2017, 07:03

I starten på LCHF kan jeg huske, at det var svært at finde erstatninger for brød & pasta (mine 2 yndlings stivelses-spise!) Med tiden er det heldigvis blevet lettere, men i starten var det meget svært at overskue! Jeg fandt en hulens masse (besværlige) opskrifter, hvor der skulle alle mulige underlige ingredienser i, som jeg ALDRIG havde hørt om før. Og det blev aldrig sådan helt så godt som jeg forventede… for jeg forventede jo, at det ville smage, som det altid har gjort!

Så før du hopper ud i at lave LCHF lasagneplader, eller bage LCHF brødopskrifter, så stop lige et øjeblik.

LCHF går ud på at spise gode sunde grøntsager og fedtsyrer. Prøv i starten at undgå at falde i “erstatningsfælden” og find i stedet grønne erstatninger, der tilsætter smag til din mad i stedet. Og så er det MEGET lettere, da naturen allerede har sørget for den gode smag! 😉

 

Grønne erstatningsideer

Ris erstatninger:

  • Revet broccoli/blomkål
  • Dampet spidskål
  • Hakket, rå spidskål

Revet spidskål og gulerod, et glimrende alternativ til pasta el. ris når man spiser LCHF. Læs mere om LCHF på min blog: http://blogs.min-mave.dk/loevemor/

 

Grønne pasta erstatninger:

  • Grøntsags spiraler, enten squash el. gulerod
  • Hakket grønkål
  • Tørret bønnepasta (kan købes i Coop-forretninger)
  • Aubergine el. squash skåret i skiver (som grønne lasagneplader)

 

Aubergine skiver som erstatning for pastaplader i min lasagne! Smager skønt og er sundt for dig! Se andre grønne erstatningsmuligheder jeg anvender i mit køkken, når jeg spiser LCHF på min blog: http://blogs.min-mave.dk/loevemor/

 

Sundt “brød”:

  • Salat- og kålblade i stedet for wraps el. rugbrød
  • Agurk skåret i store skiver
  • En omelet som bund

Salat- og kålblade er et fantastisk alternativ til brød, når du spiser LCHF. Pålæg på og spis! Sundt og smagfuldt. Se andre sunde alternativer til stivelse på min blog: http://blogs.min-mave.dk/loevemor/

 

Kartoffel erstatninger:

  • Bønnefritter (grønne bønner der steges i ovnen til de er sprøde – MUMS!)
  • Hokkaido græskar
  • Rodfrugter (med moderation, da de indeholder forholdsvis meget stivelse)
  • Blomkål og Broccoli

Hokkaido græskar er et glimrende alternativ til kartofler, når man spiser LCHF. Det smager skønt og er sundt! Du kan finde flere ideer til sunde stivelses-alternativer på min blog: Salat- og kålblade er et fantastisk alternativ til brød, når du spiser LCHF. Pålæg på og spis! Sundt og smagfuldt. Se andre sunde alternativer til stivelse på min blog: http://blogs.min-mave.dk/loevemor/

 

Herhjemme er både bønnefritter og græskar-tofler meget populære og hokkaido græskarene er i sæson lige nu, så de koster nærmest ingenting og smager så englene synger!

Bare skær græskarret midt over – fjern kerner (de kan tørres og saltes og spises btw!!), snit i 0,5 cm store skiver og bag i ovnen på ca. 200 grader i 25 min.

 

Og vigtigst af alt: Bliv ved! Hold ud! Du er i gang med en livstilsændring, og jeg ved godt, at erstatningerne ikke smager som det “plejer” – MEN det skal det hellere ikke! Nyd i stedet de mangfoldige grøntsager og giv dig selv et klap på skulderen!

 

LøveMor