Spis bevidst i julen – og slip for ekstra julekilo

Little girl and mother with baked cookies

Ingen naturlov siger at vægten stiger i julemåneden. Men de mange juletraditioner og uimodståelige fristelser kan nemt gi’ i et kedeligt plus på vægtskålen hen over julen. Her får du en række tips, der hjælper dig til at styre styre sikkert og bevidst igennem julemåneden, så du hverken behøver at leve med forbud, savn eller ekstra julekilo.

Hvad kommer din jul til at koste i år? Altså i kilo. Har du det sådan, at en god jul og et plus på vægten uløseligt hører sammen?

Det er kun jul én gang om året, og det er mere vigtigt, hvad du spiser mellem nytår og jul end mellem jul og nytår. Men hvorfor ikke slippe for det, du alligevel fortryder, når du føler sig utilpas og det er for sent. Så er du også dejligt fri for at begynde et nyt år uden ekstra julekilo på slæb.

Julekalorier er ikke til andet end besvær, når de er har passeret smagsløgnene – så du skal være helt sikker på, at de er det værd. Når du spiser mere, end kroppen kan forbrænde, kan du gøre plads på forhånd ved at spise småt og bevæge dig mere, end du plejer, dagene inden. Hvis du ikke vil acceptere at tage på, må du “betale af bagefter.” Det er de tre muligheder, du har.

Men er du bare en lille smule ekstra opmærksom, kan du nyde julen uden at være nødt til at slås med vægten bagefter. Her er 9 tips til større opmærksomhed:

  1. Spørg din mave før du spiser, om det vil være en god idé. Det er ikke lige meget for maven om du snupper 2 eller 10 æbleskiver. Hvad vil din mave helst ha’?
  2. Det er dig, der bestemmer, hvad du vil spise. Spis, hvad du har lyst til. (Det skal både se godt ud, smage lækkert, føles godt i maven og du skal have lyst til konsekvenserne) Og spis med nydelse og god samvittighed. Levn når du har fået nok.
  3. Sig nej tak de fleste gange. Hvis du alligevel gerne vil ha’ et stykke konfekt, kan du jo hurtigt lave det om til et ja tak. Du har oplevet at fortryde noget, du har spist, men har du nogensinde fortrudt noget, du ikke har spist?
  4. Det kan være en hjælp kun at drikke fra ét glas og drikke det tomt før påfyldning, kun at spise fra én tallerken, og spise langsomt. Læg kniv og gaffel mellem hver bid og snak mere, end du spiser. Et lille glas og en lille tallerken får dig til at drikke og spise mindre.
  5. Overvej, hvordan du helst vil ha’ det, når du går fra festen – og dagen efter. Gør det, der glæder dig mest.
  6. Sæt dit slanke ønskebillede på skulderen. Se for dig, hvordan du ser ud, når du er slank og godt tilfreds med din krop. Hvad ville hun spise? Tag billedet med til julefesterne, så I sammen kan styre godt igennem sild, sylte og ris á la mande.
  7. Vær forberedt på nødning. ”Du skal da smage alle mine småkager – de er helt friske”. Det går ud over dig selv, hvis du værdsætter værtindens anstrengelser ved at proppe dig. Du kan også bare sige: ”De ser vildt lækre ud, men der er desværre ikke plads”. Din vært nøder ikke for at slippe af med kagerne. Og gjorde hun, var det ikke dit problem. Hun vil bare sørge godt for gæsterne.
  8. Check dine jule-regler. ”Jeg er nødt til at æde mig gennem et stort bjerg mad i december” eller ”Man spiser rigeligt i julen”. De regler giver frustration og ikke nydelse. Hvorfor ikke tænke: ”Det er mit valg, og jeg spiser det der passer mig bedst”. Du behøver ikke gå rundt med de gamle regler mere.
  9. Når man fester sammen, er det hyggeligst hvis alle deltager, så man ”synder i fællesskab”. Vil du hellere holde igen med de fede julelækkerier, prikker du til andres dårlige samvittighed. Måske er du heldig at blive støttet af andre, der har det som dig, men ellers må du forberede dig på at skille dig ud.