5 tips fra hjerneforskningen til glade og empatiske børn

Woman's hand with a green sprout in the ground on a white backgr

Hjerneforskeren John Medina deler i sine utroligt inspirerende bøger “Brain Rules” og “Brain Rules for Baby” nogle af de vigtigste opdagelser, forskere har gjort sig om voksne og børns hjerner. Lad dig inspirere på hans hjemmeside brainrules.net 

I det følgende har jeg i 5 tips samlet noget af den viden, John Medina præsenterer. 5 tips til at få glade og empatiske børn baseret på den seneste hjerneforskning. Here we go…

Tip 1: Vær opmærksom på dit barns signaler

Vi har alle en grænse for hvor mange indtryk, vi kan kapere. Små børn kan bare ikke sige, at nu har de brug for at få ro. Vær meget opmærksom på dit barn signaler om, at grænsen er noget. Det kan være subtilt som at hovedet vendes væk, eller helt tydeligt ved at dit barn begynder at græde. Husk altid at trække dig tilbage, når dit barn har fået nok.

Tip 2: Gæt hvad andre tænker!

Når du er sammen med dit barn, så tænk højt og gæt på, hvad der foregår inde i andre mennesker i alle mulige hverdagssituationer. Sæt fx ord på, hvorfor dem der står bagerst i køen i Netto ser utålmodige ud, eller hvorfor hende dér mon griner, mens hun taler i sin mobil. Det er en smart måde at lære dit barn at se verden fra andre menneskers perspektiv – og dermed styrke udviklingen af dit barns empati.

Tip 3: Gør det til en refleks at reagere empatisk i forhold til dit barn

Når dit barn udviser en stærk følelse, så udvis empati og:

1: Beskriv den følelse, du mener at se

2: Italesæt hvad du tror, der er grunden til, følelsen er der.

At forstå et andet menneskes adfærd, er ikke det samme som at erklære sig enig. Når der er faldet ro på, kan vi tale med vores barn om, hvordan man ellers kunne reagere, og at det er værd at øve sig på. Men det er altid en god idé at lade empatien være den første respons til enhver situation, særligt hvor der er indblandet stærke følelser. For empati vokser af, at man bliver mødt på en empatisk måde.

Tip 4: Forklar meningen med en regel

Når du forklarer meningen med en given regel, gør du det muligt for dit barn at overføre det, de har lært i en given situation til andre situationer. Dermed bliver de indrestyrede, hvilket ikke sker, hvis vi blot begrunder en regel med “Fordi jeg siger det.”

Tip 5: Træn dig i at sætte ord på dine følelser

Når du er alene, sammen med dit barn, din ægtefælle eller med nære venner, så sig indimellem højt, hvad det er for en følelse, du oplever lige nu. Når vi sætter ord på vores følelser, får vi lettere ved at styre følelserne, så vi ikke er i deres vold.

Det kan være så enkelt, men virkelig betydningsfuldt, at dit barn fx hører dig sige: “Jeg bliver irriteret lige nu, når jeg ikke kan åbne det her glas syltede agurker”. Når børn er omgivet af voksne, der kan sætte ord på deres følelser, bliver de også i stand til at tale om følelserne. Og det er uvurderligt for dig som forælder, når børnene engang bliver teenagere.

Det er da dejligt, når almindelig sund og kærlig fornuft underbygges af forskning på højt niveau. – Men husk nu at se på dig selv med milde øjne, når det ikke lykkes at gøre alt det gode, man gerne vil.

Ønsker til dig og dit barn om det dejligste forår.