Graviditetskroppen

Vores kroppe og samfundets skønhedsidealer har altid været et meget omdiskuteret emne, både offentlig i medierne, men bestemt også inde i os selv. Her den seneste halvanden uges tid har ikke været en undtagelse. Det har dog været en anden debat end fitness idealet, træningsteknikker og diverse fastekure. Nu er der fokus på far-kroppen og mor-kroppen. Det er tilsyneladende en krop der signalerer, at der er plads til rødvin og bøffer i hverdagen. Altså plads til det, som vi ofte forbinder med livsnydelse – alkohol og rødt kød. Dermed ikke sagt at man bare kan sætte sig i sofaen og lade kiloene kravle på. Jeg synes det er skønt at der er kommet en anden variation af en samfundsaccepteret krop, der er lidt mere afslappet men fortsat har et sundhedsfokus. Far-krop eller mor-krop, så vil det altid være bedst at dyrke motion, få pulsen op engang imellem og være bevidst om hvad du putter i munden.

image

Jeg har personligt det man vist kan kalde en plussize mor-krop. Kiloene røg aldrig rigtig af efter den første graviditet, og jeg er vist på den gode side af 20+ kilo denne gang. Det er ofte nemt at prædike til andre om hvad de skal gøre, særligt når man som sygeplejerske har alverdens viden om overvægt, kost og konsekvenserne det kan have for kroppen. Det kan være noget sværere selv at følge sine gode råd og gøre en forskel for sig selv.
Jeg kan dog mærke, at efter jeg har rundet de 100 kilo, har svært ved at bære min søn op af trappen eller lege med ham i haven, har jeg erkendt at jeg aldrig vil føle sådan igen, efter jeg har født. Noget af besværet stammer selvfølgelig fra graviditeten, en baby der fylder godt og bækkengener. Men den følelse af at min krop er så svækket, den følelse er frygtelig. Tag ikke fejl, jeg elsker min gravide kæmpe mave og jeg er stolt af mine strækmærker.
Men motivationen til at gøre noget ved alt det andet, den er der lige nu. Så måske hjælper det når jeg sådan siger det højt (og meget offentligt), at nu skal kroppen styrkes. For mig handler det ikke om et tal på vægten og faktisk ikke ret meget om spejlbilledet, det handler om at have en stærk krop der kan klare sig i mange år fremover. Og det handler om at lære mine børn om sundhed.

Så slut med de dårlige undskyldninger og op på hesten. Motionsdelen er af gode grunde nødt til at forblive på et ret moderat niveau, indtil lillebror er kommet ud. Så det må blive kosten der får fokus. Måske skulle man poste alle måltider på Instagram i et par dage, så er jeg jo nødt til at tage mig sammen 🙂

Nogle der vil være med?
Instagram: @mariaramskovdk
image

Ikke mindre end en halv time efter jeg havde skrevet dette indlæg, lavede Gabriel og jeg en dej til boller og pizzasnegle. Dog med fuldkornshvedemel og grahamsmel 😉