Flodhest i fitnesscenter

Om at træne i graviditeten – helt til slutspurten…

Da jeg blev gravid med Max, underviste jeg i ZUMBA. Det var min plan at fortsætte undervisningen helt indtil få uger før termin, det gik dog ikke helt som jeg ønskede. Jeg blev ramt af en altoverskyggende “nu-er-det-fandme-alvor-og-jeg-suger-al-din-energi-mor”-træthed, nærmest den dag, jeg havde de to streger. Så jeg måtte hurtigt indse at træning (og sund kost, som krævede at man vaskede, hakkede, snittede) var en by i Rusland. Sofaligning og hurtige løsninger på madfronten gjorde hurtigt sit indtog, så de første 5 kg. var hurtigt røget på min, i forvejen småkvabsede, krop.

I starten af 2. trimester havde trætheden efterhånden lagt sig, så jeg besluttede at melde mig i fitnesscenter. Det var virkelig fedt at komme i gang igen – dog med “handicap” i form af en lille bule på maven. Og et virkelig begrænset udvalg af træningstøj med plads til dunk. Forretningside: træningstøj til gravide! Jeg siger det bare – dét marked er ikke mættet!

Jeg fik lagt et program med øvelser som var hensigtsmæssige for gravide og fulgte det 2-3 gange om ugen sammen med diverse dansefitness-hold. Min sidste dag i fitness inden fødslen var 30. november 2015, dvs. 36+4 i graviditeten. Jeg følte mig i OK fysisk form og begyndte at glæde mig til fødslen (som mange havde spået, HELT KLART, ville gå meget nemmere, når nu jeg havde styrke- og konditionstrænet op til). Vandet gik 3 uger efter og fødslen gik, som forventet, problemfrit – om jeg kunne takke træningen ved jeg ikke, men jeg vil klart anbefale andre at holde sig fysisk aktive så længe som muligt. Om ikke andet, så for alle de gode endorfiner, som det udløser. Det er også noget, baby nyder godt af!

Psssst! Max lyttede jo, som I nok kan regne ud, meget til zumba/dansemusik da han boede i maven – så mon ikke han bliver vild med at danse ligesom sin mor 😉

 

gravid træning fitness zumba

Jeg trænede i fitnesscenter indtil 37. graviditetsuge. Foto: Privat