21 jordemødres gode råd

gode råd jordemoder stine roswall

For noget tid siden spurgte en af mine kollegaer:

“Hvis I skulle komme med et kort ‘all-round’ råd til gravide, hvad skulle det så være?”

Ganske mange jordemødre bød ind med deres svar og tanker på det åbne spørgsmål – jeg selv inklusive. Jeg synes ikke, at I gravide skal snydes for de gode råd, der kom, og derfor har jeg samlet dem til jer her.

Jordemødre er meget forskellige, nogle er unge – andre nærmer sig pensionsalderen. Nogen har født mange gange – andre har aldrig prøvet at være gravid. Nogle synes videnskabelige undersøgelser er det vigtigste – andre fokuserer primært på de følelsesmæssige aspekter af graviditet og fødsel.

Derfor er vores svar også med udgangspunkt i det verdensbillede vi selv har. Nogle råd handler om graviditet andre om fødsel. Nogle råd handler om din egen indstilling og egenomsorg, andre råd om hvor du skal søge hjælp. Rådene er meget forskellige – og alligevel er der flere jordemødre, der nævner det samme. Jeg har knyttet en lille kommentar til hvert råd, så du ved, hvad jeg tænker om det.

Her er de, værsgo:

Jordemødrenes bedste råd

Mærk efter, stol på dit instinkt og vær aldrig bange for at spørge om hjælp

jeg har ikke tal på hvor mange gange en kvinde har sagt “jeg fornemmer at…”. Og så har de haft helt ret i at baby har vendt sig med hovedet ned, at fødslen er nært forestående eller noget helt tredje. 

Hold dig fra internettet!!  Spørg en fagperson når du bliver bekymret. Jordemødre vil gerne svare ærligt og de ser virkeligheden. Hver dag

der er rigtig meget sandhed i dette råd. Du kan finde mange bekymringer på internettet, og du kan ende med mere uro efter du har googlet end det der fik dig til at søge på internettet. Ring til din jordemoder – hun vil gerne hjælpe dig med at afklare om du har noget at være bekymret for.

Det går over igen

mange bekymringer forsvinder af sig selv, hvis bare man giver det lidt tid. Det er derfor for det meste en rigtig god idé, lige at se an inden man bekymrer sig for meget 

Tro på at du godt kan finde ud af “det meste” (altså føde/amme/være mor/…) men husk også at bede nogen du har tillid til om hjælp, når du løber tør for kræfter

– De fleste kvinder har gode graviditeter, gode fødsler og gode amme-forløb. Vælg selv hvem, der skal guide dig. Du skal ikke tage imod råd fra Gud og hvermand. Find en jordemoder som du har tillid til, der kan hjælpe dig gennem de udfordringer du måtte stå i. Alle (både veninder, folk på facebook, din svigermor og din søster) vil komme med råd – det vigtigste du kan gøre er at sortere i hvem du vil lytte til. 

Vid, at du selv har indflydelse på hvordan din graviditet og fødsel kommer til at forløbe. Tag aktivt stilling til hvordan DU vil have det. Læg en plan der inkluderer moderat fysisk aktivitet, mental træning samt fødsels- og familieforberedende undervisning. Samt lyt til din krop (og din jordemoder) og handl derefter

– Du har stor indflydelse på dit eget forløb! Jeg kan ikke være mere enig. Nogle ganske få ting er uden for din egen kontrol, men du kan gøre utroligt meget godt for dig selv, ved at få viden om graviditet, fødsel og livet med en baby. God fødselsforberedelse giver dig værktøjer til selv at have kontrol over din fødsel. Jeg kan ikke anbefale det nok! Hvis ikke dit hospital har et godt tilbud, så sørg for at finde fødselsforberedelse et andet sted.

Det perfekte findes ikke! Hav tålmodighed, det hele er nyt – både for dig og baby. Du er præcis den bedste mor for dit barn

– Særligt når amningen skal i gang, tror mange nybagte forældre, at det vil gå som en leg. De fleste ved at fødslen er et hårdt fysisk arbejde at komme igennem. Amning kan dog for mange være svære end fødslen. Så tålmodighed og god vejledning er alfa og omega.

Husk at overvej alle muligheder og kræv information, og tag kritisk stilling til tilbuddene på sygehuset. Bl.a. omkring igangsættelse, hjemmefødsel osv

– JA! Du har SÅ mange muligheder. I mange tilfælde er det ikke “one size fits all”. Det der er rigtigt for din veninde er ikke nødvendigvis rigtigt for dig. I mange situationer er der flere gode valgmuligheder, så bed om råd og vejledning hos en jordemoder, så du ved hvad du har at vælge imellem. 

Du skal lære din krop at kende lidt på ny – den forandrer sig fordi du laver et menneske

– Det kan jeg godt skrive under på! Balancen ændrer sig under graviditeten og du går lidt mere som en and, når du er højgravid (selvom du måske føler det er en hval du ligner). Efter fødslen må du vænne dig til strækmærker, syning i underlivet (eller maveskindet) og ammebryster.
Din krop kan være både smuk og let at elske under en graviditet og efter en fødsel – men du kan være helt sikker på at baby ikke leverer den tilbage i samme stand som da du blev gravid.

Tænk med hjertet. Mærk hvad der føles rigtigt. Vær ligeglad med hvad andre synes hvis det ikke føles rigtigt for dig.
Og! Lad være med at have gæster før du selv er klar.

– Lyt til dig selv! Det er nemlig slet ikke sikkert at det som andre synes er godt føles rigtigt for dig. Uanset om det er vejen ud af morgenkvalme eller hvordan din baby skal svøbes for at falde i søvn. Gæster kort efter fødslen er noget den onde selv har skabt. Du har brug for ro, hvile og omsorg ikke at være på som vært.

Gå en tur og tag en lur. Hver dag

– Både som ny-gravid, høj-gravid og nybagt mor kan trætheden være voldsom. Acceptér at du har behov for mere søvn 🙂 Motion og bevægelse er med til at holde dig smidig og frisk – også selvom du ikke får sved på panden. Bevægelse er godt.

Lad være med at google

– altså med mindre du fandt denne jordemoder-blog via google 😉

Accepter graviditeten som en fysisk og psykisk forandringsproces

– Gennem graviditeten ændrer du dig. Din krop bliver naturligvis anderledes, men dit sind er ikke upåvirket. Graviditetens hormoner er med til at gøre dig klar til at være nogens mor. Lidt i spøg taler man om “amme-hjerne”. En tilstand hvor man ikke overskuer alt det, der sker udenfor hjemmet – eller endda bare udenfor ens egen krop. Sanserne og tankerne har fokus på barnet og moderskabet og hukommelsen er forsvundet. Der er ikke nogen måde at undgå disse forandringer, acceptér at du ændrer dig.

Graviditet er ikke en sygdom

– I sig selv er graviditet en naturlig process. Hvis alt forløber fredeligt og ukompliceret kan du stort set fortsætte med livet som du plejer. Somme tider får man også nogle komplikationer i en graviditet – men, i sig selv er graviditeten sjældent et problem eller en hæmning for almindelige aktiviteter.

Lyt til din krop og stol på den, både når noget føles rigtigt eller forkert

– Din krop giver ofte et ret let forståeligt svar på om noget er ok at gøre som gravid. Hvis du begynder at få ondt når du løbetræner, så er det tid at geare ned og skifte til en anden type motion, fx svømning. Hvis du har hårdt fysisk arbejde med hverken får ondt eller plukkeveer, så kan du roligt fortsætte. Det er da nemt at forstå 🙂 

Glæd dig til livet med barn og lær dig selv at sove en time hver dag mens kæresten laver mad. Han eller hun får tusindfold igen i kraft af en fornyet kvinde og mor

– Ja! Der er noget rigtigt godt i vente når du er gravid. Husk at tænke på lyset for enden af tunnelen! Og lad dig forkæle, du er trods alt i gang med at gro et menneske. 

“Lyt til din INDRE varme fornemmelse i samspillet med dit barn

– Stol på dig selv. Hvis du lytter til alle dem, der vil give dig råd bliver du forvirret og mister modet (Alt for mange kokke!). Tro på at det der føles rigtigt ofte også er rigtigt. Særlig i samspillet med et spædbarn.

Lær at sige pyt

– Du vælger mange ting fra, både som gravid og når du har fået en baby. Hvis du altid tænker på det du går glip af, som overser du alt det gode som du får. Sig pyt til det du ikke får og glæd dig over det nye der sker i dit liv. 

Husk hvis din graviditet er rigtig svær og hård, at det er en meget lille del af resten af dit liv

– En kompliceret graviditet kan føles som en ørkenvandring. Tro mig, jeg har selv haft morgenkvalme i døgndrift helt frem til fødslen. Heldigvis ligger der mange gode år foran dig, selvom det kan være svært at tro på, når det eneste man føler sig er træt og tung. Det gode liv venter på dig.

Frygt ikke fødslen men glæd dig over, at du snart skal møde dit barn, og at din krop er intelligent og ved hvad den skal gøre, når du skal føde

– Jo mere du frygter, des mere får du ondt. Frygt giver dig anspændthed og anspændthed giver ubehag, uro og smerte. God fødselsforberedelse kan give dig spænding og forventning ved tanken om fødslen frem for frygt.

Stol på dig selv, din krop og dit lille barn inde i dig – til sammen ved I godt hvad der sker og hvordan I har det

– Så er vi næsten tilbage hvor vi startede. Din intuition har ofte helt ret. 

Stol på dig selv

– jeg sagde jo, at flere af jordemødrenes “bedste råd” var det samme 🙂 

Jeg kan kun anbefale, at hvis noget talte særligt til dig, så tag rådet med dig. Der er sikkert en enkelt eller to ting, som du havde brug for at høre. Find kærligheden til dig selv og din krop frem, mens den arbejder på højtryk for at skabe et helt nyt menneske. Det er en vild og forandrende process, både mentalt og fysisk. Det kan også være en god og spændende oplevelse, og jeg håber du nu føler dig bedre rustet til at fortsætte din graviditet.

Hvad er det bedste råd du har fået?

Del det gerne med os andre i kommentar-feltet

Hvis du kan lide mine krøllede ord, og har lyst til at høre mere om både jordemoder-liv og familie-liv, så giv mig et like på facebook. Så får du besked om nye indlæg her på bloggen direkte i din nyheds-strøm på facebook.