Hvor meget må man løbe som gravid?

Lægen forbød nærmest løb

Da jeg først blev gravid og tog til det første check hos lægen, havde vi en snak omkring mit løb. Lægen var meget tydelig. Han advarede mig kraftigt mod at løbe særlig meget. Han mente i bund og grund 3-5 km, 2-3 gange om ugen ville være fint nok, men alt over 5 km ville være for meget og kunne påvirke graviditeten.

Jeg var gravid i uge 8. Jeg havde løbet et Marathon et halvt år tidligere og trænede på det tidspunkt op til et halvmaraton. Jeg løb derfor en del – op til 30 km om ugen og jeg havde bl.a. løbet 16 km i weekenden. Det var ikke noget problem for mig at løbe på det tidspunkt i graviditeten.

Løb har fyldt meget hos mig igennem nogle år og især mine lange ture har fungeret som mit “frirum”. De har været med til at holde mig kørende mentalt. Men de var absolut no-go ifølge lægen..! Det lød nærmest som om han slet ikke mente, at jeg burde løbe. Han fortalte, at han kendte flere, som havde løbet for meget og begyndte at bløde af det. Han fik sagt noget i stil med: du kan bare blive ved med at løbe, det du vil, men du skal ikke komme her og græde hvis du får en abort.

Jeg blev rigtig ked af det. Jeg gik hjem og græd. Jeg kunne ikke forstå, hvordan løb på den måde skulle være usundt for graviditeten. Det var jo motion, og man hører altid, at man skal holde sig i gang under graviditeten. Jeg brugte noget en del tid på at være slået ud af det. Jeg fik ikke løbet så meget de par uger efter besøget hos lægen. På grund af lægens ord – men (ret skal være ret) også ret meget fordi graviditetstrætheden satte ret meget ind på det tidspunkt.

Konkrete træningsråd

Jeg har flere kollerger, som har løbet helt frem til termin. Og kender flere som har både spinnet og lavet andre hårde motionsformer. Så jeg undrede mig. Min min mands råd var, at han syntes, jeg skulle læse op på det i stedet for at høre bare på lægen. Så det gjorde jeg. (Tag mine råd med almindelig skepsis og læs selv op på det!) Det jeg fandt ud af var i korte træk, at man GERNE MÅ LØBE! Rådet om at holde sig i gang under graviditeten vejer altså ret tungt. Der er ting, man bør tænke på – 1) man skal ikke øge træningsmængden når man er blevet gravid, men man må altså gerne holde den træningsmængde, man har (hvis ellers den er nogenlunde normal) 2) miniblobber inde i maven har en ca dobbelt så høj puls som din, så måske intervaltræning ikke er det smarteste at udsætte blobber for 3) Kroppens temperatur stiger en del ved længerevarende træning, så intens aktivitet (som løb pr definition er) over en time (ca) er nok heller ikke anbefalelsesværdig.

Manden syntes, jeg skulle blive ved med at løbe og bare huske at mærke efter. Så det gjorde jeg. Jeg løb en del. Men ikke noget med bakkesprint, og ikke de rigtig lange ture. Jeg anskaffede mig en pulsmåler og sørgede for at holde tempoet moderat. Men jeg løb 8-10 km ofte og jeg løb 10 km i uge 26. Det var den sidste længere tur.

Hvordan lytter man efter når man ikke kender sin gravide krop?

Jeg havde jo lovet min mand, at lytte efter. Men det er skidesvært at tyde tegnene i sådan en ny og fremmed situation, hvor der sker alt muligt med ens krop og psyke. Man ved jo ikke, hvad det er man egentlig skal mærke efter. Men da jeg ikke skulle løbe længere, fortalte min krop mig det ganske fint. Jeg løb på det tidspunk 3-4 km pr tur. Jeg var i uge 31 og var derfor også ret opmærksom under mine løbeture. Jeg kan ikke forklare, hvad det var – måske ondt et forkert sted – måske plukveer når jeg satte i gang – måske bare en moderintuition – men jeg var bare ikke i tvivl om, at jeg ikke skulle løbe mere.

Gør nu bare det rigtige for dig – det kommer jeg helt sikkert til næste gang

Når alt det så er sagt, så er der selvfølgelig mange individuelle forhold. Husk altid at høre på en læge, som har noget mere konkret at sige om dine forhold. Min læge kendte mig slet ikke og tog ikke højde for, hvor god form jeg rent faktisk var i. Og til næste gang løber jeg helt sikkert bare det, jeg magter. Hvilket dog nok er en del mindre med både en minimøf hjemme og en graviditet.


Hvis I kan lide det jeg skriver og vil følge med når der er nyt, så følg mig på min Facebookprofil