What to eat…. For ingen penge

Hej med jer!

Da min kæreste og jeg ventede vores første, gik det lige pludselig op for os at vi sgu da ikke havde råd. Vi var begge på SU og vores samlede månedlige indtægt, inklusive ALT i støtte, børnepenge og boligsikring var lige knap 16.000.

Af disse skulle så betales lejlighed, internet, telefon, babytilbehør (bleer o.a.), den bil min kæreste påstod vi ikke kunne undvære, mad, forsikringer og, og, og…

Pisse irriterende struktureret som jeg er, blev min kærestes mad-impuls orgie forbudt og vi skulle nu leve sundt, børnevenligt og ikke mindst. BILLGT – Manden har tit spurgt hvor kødet var, hvor sovsen var og om vi nogensinde fik noget igen, som han vidste hvad var. Hold da magle det er en udfordring – bare omstillingen fra takeaway, og hvad skal vi så spise i dag spørgsmålet (altid stillet tidligt kl 17.00 samme dag) til madplaner, indkøb én gange ugentligt og reklamehelvede. Vi er sidenhen gået lidt mere på kompromis og vendt tilbage til de mere genkendelige, knap så ambitiøse og åndssvage ideer (som jeg fik) så manden også kunne følge med.

Men hey, det lykkedes at finde den gyldne middelvej. Og i dag er det faktisk ikke længere så svært. Som to voksne og et barn, kan jeg med stolthed sige (dam dam daaaaammmm) at vores husholdningsbudget inkl. Mad, bleer, vaskepulver osv. Ligger på 500-700 kr. om ugen i gennemsnit.

I dag har vi just handlet til ugen. 407 kr. blev lagt i Lidl til dagligvarer og de vådservietter vi manglede blev indkøbt i Rema 1000 – 110 kr betalt. I alt 517 kr. og så var vores fryser mildest talt GABENDE tom.

Vores madplan er ofte ret flydende alt afhængig af hvad vi i forvejen har og hvad der er på tilbud. For kan man få større mængder for færre penge, bruger vi lidt flere penge først på måneden, og lidt færre sidst på måneden.

For de nysgerrige, ser denne uges madplan, inkl. i dag (søndag), sådan ud:

Hele ugen:

Morgenmads muligheder – A38, hjemmelavet müsli, frugt, youghurt med jordbær, havregryn, mælk, rosiner, rugbrød/flute med smøreost og marmelade fra mormors have.

Frokost muligheder (kun til mor) – Rester fra aftensmaden hvis det er muligt, rugbrød og pålæg (makrel, leverpostej, kyllingebryst pålæg, ost), agurk, gulerødder, cherrytomat og frugt. Chokoladekiks (Ja man har vel sine graviditetslaster)

Aftensmad:

Søndag – Æggekage m. grøn peber, champignon, løg, spinat og majs. Bacon og rugbrød. (Rester gav frokost til mig i to dage dog uden bacon)

Mandag – Dansk bøf m. bløde løg og ovngrønt (kartoffel, squash, champignon og gul peber) (forventede rester: 1 bøf og ovngrønt til frokost)

Tirsdag – Tarteletter m. persille og aspargessovs, fyld kogt på en hel høne (dog tages ca. 1/3 kyllling fra til torsdag) samt gnavegrønt (squash, gulerødder)

Onsdag – Rester fra tarteletter

Torsdag – Grov pitabrød m. kylling, bacon og æg samt grøn salat af frisk spinat og rød peber, majs, agurk, tomat og gulerødder.

Fredag – Frikadeller samt grønt fra i går

Lørdag – Rester af frikadeller, grønt og rugbrød

Søndag – Grill-hygge hos farmor/farfar, hvis vejret holder (vi har rødvin med)

 

Jeg leder altid efter inspiration og gode hjemmesider med sund og billig mad – pt er mambeno.dk en favorit, man kan endda se deres opskrifter, uden at skulle købe deres madplaner.

Jeg håber at nogle kan bruge min madplan. Og jeg ligger gerne flere ud efterhånden som vi skifter uge. Men nu er jeg jo forholdsvis ny i blogger-universet. Så der er jo ikke mange læsere endnu.

Møs til jer  😎

Nybegynderen