Close
Hvem taler du til? Lav en perfekt læser til din blog
facebook pinterest twitter

Hvem taler du til? Lav en perfekt læser til din blog

Avatar
maibritdessau 28 april 2011, 19:00

Skab din egen perfekte læser fx den her kvinde der ligger på jorden

Målgruppeanalyse er et velkendt fænomen fra langt de fleste begynder kurser i kommunikation og med god grund.

En profil af din perfekte læser kan nemlig være med til at give dig og din blog fokus.

 

Så hvem er han eller hun?

Min perfekte læser til denne blog om at blogge hedder Line og er en kvinde i 30’erne.

Hun bor i København, har børn og en dejlig mand.

Men når hun ikke er sammen med familie, arbejder hun som en jernlady for at nå sit største mål: at blive en kendt stemme i den offentlige debat.

Hun formår at presse nogle få timer ind i sit daglige skema, og bruger dem fokuseret og effektivt, så hun kan tage de nødvendige skridt, for at nå hendes mål.

 

Sådan skaber du din perfekte læser

Brug de nedenstående spørgsmål til at lave din perfekte læsers profil.

 

Demografi:

Demografien kan være med til at bestemme, hvad du kan skrive om.

Det giver fx ikke mening at skrive om begivenhederne hos en sønderjydsk pølsevogn, hvis din perfekte læser bor i København. (Ok, måske ikke det bedste eksempel).

  • Køn:
  • Alder:
  • Bosted:
  • Uddannelsesniveau:
  • Indkomst:
  • Job:

 

Vaner

Ved at tænke over disse, kan du finde på sjove emner til artikler, som din perfekte læser ville elske at læse.

  • Interesser:
  • Hobby:
  • Det brænder han/hun for:
  • Personlighed:
  • Type blog han/hun læser:
  • Hvilke magasiner læser han/hun:
  • Hvad ville få ham/hun til at finde en ny blog troværdig:
  • Hvad er er han/huns største problem i livet:
  • Hvad er det generelle livssyn:
  • Hvad er han/huns yndlingsbog:
  • Hvad er han/huns yndlingsserie:
  • Hvad er han/huns yndlingsmad:
  • Hvis han/hun havde hele dagen fri, hvad ville personen så foretage sig:
  • Kan han/hun lide at rejse:
  • Hvilken computer bruger han/hun:

 

Sociale medier (hvilke af disse?):

Disse spørgsmål kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor du skal markedsføre dit blogindhold, for at skabe trafik til din blog.

  • Pinterest:
  • Facebook:
  • Twitter:
  • Google+:
  • LinkedIn:
  • Instagram:
  • YouTube:
  • E-mail:

 

Hvorfor skulle hun abonnere på din blog?

Hjælper din blog den perfekte læser med at løse sine største problemer?

Giver din blog den perfekte læser et humoristisk åndehul i en verden af lortebleer og alt for lidt søvn?

Prøv at sætte nogle ord på hvorfor, din perfekte læser skal læse din blog.

Og hvorfor hun eventuelt vil dele den med sin mødregrupper eller venner.

Skriv også 5 spørgsmål ned, som din perfekte læser ville stille dig, hvis du en dag mødte hende.

 

Er du visuelt orienteret (er vi ikke alle det?)

Klip nogle billeder ud af magasiner og lav en collage, eller biks en sammen i photoshop, med et billede af din perfekte læser og nogle af de ting hun holder af.

Hav kollagen stående i en ramme på dit arbejdsbord, eller tag et billede af det og sæt det som baggrundsskærm på din computer.