Min-Mave SEO blog guide

SEO er vigtig for at din blog bliver en succes

Hvis du vil have succes på din blog, så er det vigtigt at du arbejder med søgemaskineoptimering – også kaldet SEO.

SEO gør det nemmere for googles robotter at kategorisere dit blogindlæg, og dermed i søgeresultaterne.

Derfor vil du ved at arbejde med din SEO kunne fordoble eller tredoble din trafik.

Og det bedste er, at har dit indlæg først fået en god placering, bliver den der, og trækker trafik til din blog hver eneste måned.

 

SEO vs. sociale medier

Hvis dit blogindlæg får en god placering på et keyword, der har en stor søge volumen, vil du kunne få op mod 10.000 – 30.000 besøg på din artikel om måneden, fra dette søgeord – måned efter måned i op til flere år.

Til sammenligning giver de allerbedste facebookkampagner omkring 5.000 besøg – én gang.

Læs mere om SEO for bloggere

 

Generelt om SEO på Min-Mave Bloggen:

  • En SEO-artikel skal som udgangspunkt være på mellem 500-1000 ord. Men noget nyt er, at Google også tager højde for hvor lækker din tekst er. Læs mere om det her
  • Main keywords skal være mindst én gang i artiklens første 200 ord.
  • Secondary keywords skal være i
    • H2 rubrikker
    • Spredt i content
  • Andre keywords skal forsøges spredt i artiklens indhold hvor det passer ind og vil som regel være varianter af main keywords. Herved kommer der en naturlig spredning.
  • Der må maks. være én ”Læs også:”-links i en SEO-artikel per 200 ord.

 

Title tag (titel)

Er essentiel for søgeresultatet og vigtig for konverteringen.

  • Må max være 70 bogstaver. Husk, at der automatisk indsættes ”Blognavn” i slutningen af titlen via WordPress, så der skal kun skrives max 57 tegn.
  • Main keywords SKAL være med i titlen, gerne først, hvis det giver mening.
  • Brug evt http://www.seomofo.com/snippet-optimizer.html for hjælp til at skrive titel og beskrivelse.

 

Description (beskrivelse):

Beskrivelsen har ikke betydning for søgeresultatet, men har betydning for konvertering og klik.

  • Må max være 120 tegn. Normalt siger man 156 tegn, men vi bør bruge 120 tegn så beskrivelsen ikke bliver udsat for udeladelsesprikker (…) i søgeresultater på mobil.
  • Main- og gerne secondary keywords skal være med i beskrivelsen.

 

URL:

  • Skal indeholde main keywords og beskrive hvad artiklen handler om.
  • Skal give mening når man læser den, men være så kort som mulig.

 

Heading tags (rubrik/overskrift):

– Main keywords skal være i rubrikken.

 

Alt image tags (billedtekst):

Denne er lidt tricky. Google er din ven.