Åndedrættet – din bedste ven!

B87868601

Vi har lige taget hul på det, der for mange er årets mest stressende måned – december. Den kommende måned ræser de fleste rundt for at få styr på julegaver, julemad, julebesøg hos venner og familie, for slet ikke at nævne de mange julearrangementer i daginstitutioner, på skoler og på arbejdspladser.

For nogen bliver det bare for meget undervejs og ikke alle får sagt stop i tide! Men dit bedste værktøj til at holde din krop ”fit for julen” er tættere på end du tror. Din vejrtrækning er nemlig din bedste ven, når der kommer til at holde styr på det ekstra tryk i hverdagen!

Du trækker vejret hele tiden og det samme gør din partner, dine børn og alle andre. Gennem et helt liv trækker du vejret næsten en milliard gange. Og hvert åndedrag er unikt. Når du har taget ét åndedrag, så er det farvel og tak til dét åndedrag, for det kommer aldrig tilbage og goddag til et nyt.

Som gravid lærte du måske forskellige vejrtrækningsøvelser, som du kunne bruge under fødslen. Men hvad skete der bagefter? Huskede du på nogen af de teknikker du lærte? I mit arbejde som Babyzoneterapeut, hvor jeg kommer ud på en masse hjemmebesøg, oplever jeg gang på gang, at vejrtrækningen går i glemmebogen, når hverdagen med en baby melder sig…

Men jeg vil gerne opfordre til, at du henter noget af lærdommen omkring dit åndedræt frem igen og nedenstående er et par tanker, som du måske kan bruge som inspiration til hvordan du gør dette.

Fokuser på dit åndedræt

Hvor trækker du vejret henne? Trækker du vejret oppe i brystkassen eller kommer det helt ned i maven? Lungekapaciteten udnytter du bedst, hvis du trækker vejret helt ned i maven. Gennem lungerne iltes kroppen og affaldsstofferne i din krop bliver udskilt imens.

Stop op tre gange om dagen og hav fokus på dit åndedræt

Her er en lille øvelse. Træk vejret 10 gange og træk vejret langsomt og hav fokus på dit åndedræt, mens du gør dette. Lav denne øvelse mindst tre gange om dagen. Det er en god måde at starte dagen på at trække vejret dybt og grundigt. Gør det også gerne midt på dagen og igen når natten kalder – eller hver gang din baby tager en lur, så du får skabt en god rytme.

Bemærk betydningen

Vær opmærksom på, hvad det betyder for både din krop og dit sind, når du trækker vejret rigtigt – altså helt ned i maven. Nyd hvor godt din krop får det af, at trække vejret ”grundigt”. Øget fokus på din vejrtrækning er ikke kun godt for dig, men kan også gøre en positiv forskel for dit barn. Hvordan det tænker du måske?

Når dit lille barn bliver ked af det, så bliver du ked af det. En ond cirkel er tit sat i gang, hvor I smitter hinanden i ”ked-af-det-hed”. Dit lille barn er for lille til, at du, eller jeg, hvis jeg er på besøg hos dig, kan sige ”tænk på din vejrtrækning”. Men det kan jeg til gengæld sige til dig.

Ved at du husker ”de dybe rolige vejrtrækninger” hjælper du dit barn. Igen og igen hører jeg forældre, der fortæller mig, at de ved at blive mere bevidste om deres vejrtrækning, har fået mere ro på både dem selv og deres barn.

Dybe vejrtrækninger kan være med til, at tage toppen af gråden hos en baby – og toppen af din julestress. Dybe vejrtrækninger signalerer nemlig til baby, at far eller mor har styr på det og din ro forplanter sig som regel til dit barn.

• Rigtig glædelig jul – jeg vender tilbage i det nye år med nye blogindlæg til dig.

Hvis du nu skulle komme med gode råd til at have ro på i julen eller i andre perioder med spidsbelastning – hvilke effektive værktøjer vil du så anbefale til andre?